Skip to content
Madelief van de Beek

Madelief van de Beek

autonomous scenographic artist

  • PORTFOLIO
  • RESEARCH
  • NEWS

I use my work to create awareness of our precarious – but above all – wonderful life. I like to play with a childlike sense of wonder, which is in stark contrast of the underlying social issues I build my practice on. Time is an important part of my work. Both in theme (mourning) and in choice of material (such as flowers). Material that is fragile and time-bound creates a certain feeling. After al, it is only there for a short period of time. And I happen to believe there lies beauty in decay. With my art installations, I create site-specific works that resonate with the design, history and dramaturgy of the space it is placed in. As both a visual artist and scenographer, I manipulate and emphasise a certain place and time. I see my practice as an ongoing research on the multiple perspectives and polyvocality of my subject-matter. These subjects (or stories) can differ from project to project. But a continuing theme inside my artist practice is the search for the tangible invisible. I tend to make art about the traces and objects of lives past.

NL

Ik speel graag met een kinderlijke verwondering, die in schril contrast staat met de onderliggende sociale kwesties; waarop ik mijn kunstenaarspraktijk bouw. Tijd is een belangrijk onderdeel binnen mijn werk. Zowel thematiek (rouw) als in keuze tot het materiaal (zoals bloemen). Materiaal dat fragiel en tijdsgebonden is brengt een bepaald gevoel teweeg. Het is vluchtig en voelt special, het staat er immers maar voor even. Mijn bedoeling is niet om mensen het gevoel te geven dat zijzelf fragiel en tijdelijk zijn. Sterfelijkheid is een thema binnen mijn werk. Maar nog veel belangrijker vind ik om met mijn kunst een bewustwording te creëren van ons precaire – maar vooral ook – wonderlijke leven.Tevens geloof ik dat er schoonheid schuilt in verval.

Met mijn kunstinstallaties creëer ik locatie-specifieke werken die resoneren met het ontwerp (design), de geschiedenis en de dramaturgie van de ruimte. Als beeldend kunstenaar en scenograaf manipuleer, ondervind en benadruk ik een bepaald besef van plaats en tijd. Ik zie mijn kunstenaarspraktijk als een voortdurend onderzoek naar de verschillende perspectieven en de mogelijke polyvocaliteit binnen mijn onderwerp. Het onderwerp (of verhaal) kan per project verschillen. Maar een rode draad binnen mijn kunstenaarschap is de zoektocht naar het tastbare onzichtbare. Ik veelal kunst over de sporen en objecten van geleefde levens.

Madelief van de Beek, Proudly powered by WordPress.
  • CV
  • ARTIST STATEMENT
  • ARCHIVE